2009. december 24., csütörtök

Emily Bronte: Üvöltő szelek

Kétszer álltam neki ennek a könyvnek. Az eleje annyira nem kötött le, hogy azt sem tudtam ki kicsoda és kinek a kije? Aztán nekiveselkedtem újra és nem bántam meg, hogy elolvastam.
Nagyon furcsa és sötét hangulatú történet, de ezt talán már a címe is mutatja. Lockwood úr házat és földet bérel. Mivel meg akarja ismerni a gazdát, felkeresi otthonában, ahol azonban nem túl szívélyesen fogadják. Miután hazatér, a cseléd meséje alapján ismeri meg Heathcliff, a gazda történetét. Sok évet ugrunk vissza az időben: Mr. Earnshaw, aki eredetileg Szelesdomb tulajdonosa volt, Liverpoolba utazik, ahonnan egy árva gyerekkel tér haza. Két gyermeke, Cathy és Hindley nem is sejtik, hogy az életük hamarosan gyökerestől megváltozik. Heathcliff beleszeret Cathybe, aki azonban a szomszédos birtok urának fiához megy feleségül. Innen kezdődnek az igazi bonyodalmak. Heathcliff szinte beleőrül, hogy az imádott nő nem lehet az övé. Ismeretlen helyre távozik, ahonnan csak évek múlva, gazdagon kerül elő. Kis fortéllyal megszerzi magának Szelesdombot, Hindleyt pedig szolgájává teszi. Cathy házassága nem igazán boldog, a nő néhanapján dührohamaival, hisztikkel teszi színesebbé. Az ő életükbe is betoppan a régi játszótárs, Heathcliff. Persze a férj elejétől fogva gyűlöli, hiszen vetélytársat lát benne. Hamarosan meggyengül Cathy egészsége, és miután kislánynak ad életet, meghal. Időközben Heathcliff elveszi Cathy sógornőjét és születik egy kisfiú. Évek telnek el, a gyerekek felnőnek, Heatcliff pedig kegyetlen bosszút forral. Erőnek erejével, mindegy hogyan, de rá fogja venni a kis Catherine-t, hogy hozzámenjen az ő beteges, gyenge fiához. De hogy ez sikerül-e, és hogyan folytatódik a bosszúhadjárat, csak akkor tudjátok meg, ha elolvassátok a könyvet.
A hangulata szinte végig borongós, zord. A szereplőknek is érdekes a karaktere, néha már bosszantó. Ennek ellenére úgy gondolom, egyszer legalább érdemes elolvasni. Bár én nagyon nehézkesen haladtam vele, mert ehhez hangulat is kell.

10/6

Nincsenek megjegyzések: