2008. szeptember 3., szerda

Tracy Chevalier: Leány gyöngy fülbevalóval

Mielőtt elkezdenék mesélni a könyvről, egy kis érdekességet hadd osszak meg veletek: Számomra már a könyv címe is érdekes volt. Utána jártam, mit is kell tudni róla. Az író a Leány gyöngy fülbevalóval című festmény köré szőtte történetét. A kép festője, aki természetesen maga is szerepel a regényben, Jan Vermeer van Delft, a 17. századi holland művészet legnagyobb alakja. A szóban forgó kép az egyik leghíresebb alkotása. Ez ihlette tehát Tracy Chevaliert a regény megírására.
A történet az 1660-as évek közepén játszódik Hollandiában. A 17 éves kis fiatal lányt Grietet szolgálónak adják szülei Vermeerékhez. Apja,aki csempekészítő volt,egy baleset következtében megvakult. Munkaképtelensége miatt kell a lánynak a családhoz szegődni. Megismerkedünk a családtagokkal, a gyerekekkel,szolgálókkal. Leírást kapunk a 17. századi holland város életéről. Nyomon követhetjük a festő munkásságát,és azt,hogyan válik Griet a segédjévé. A lány vonzódik gazdájához, neki viszont a hentes fia akar udvarolni. Természetesen a leány,aki gyöngy fülbevalót visel a képen, nem más mint Griet. Azt nem árulom el,hogy jut el odáig,hogy a művész őt válassza modellnek. Mire elérjük a végkifejletet, 10 évet ugrunk az időben. Kiderül mi lesz Griettel és Pieterrel, a hentes fiával, hogyan alakul Vermeer és családja élete.Sok valós adat is szerepel a könyvben,ami nekem kifejezetten tetszett. Pl.,hogy Vermeernek 11 gyermeke született, szüleinek éttermük volt Delftben stb...A könyv az elején nem kötött le, de aztán ahogy haladtam a történetben,egyre inkább magával ragadott.

Vélemény: 10/9

3 megjegyzés:

csenga írta...

Most,hogy elolvastam a bejegyzésed,teljesen előttem van a történet:)
Nekem nagyon tetszett a könyv,mondjuk a vége nem olyan volt mint az átlagos minden jó,ha jó a vége könyveknek,de ettől függetlenül egy nagyon jó ki sztori!
Üdv:Csenga

Jenovai írta...

Szept. 28-án, vasárnap 20.20-kor a Duna Tv-n vetítik a könyvből készült filmet. Persze a film nem adja vissza teljes részletességgel a történetet,de ez természetes,hiszen a látványon van a hangsúly.Nekem nagy élmény volt a film is.

Borsika írta...

De jó, h valaki ilyesmire is áldoz az idejéből! :o) Én is olvastam a könyvet, és hosszú idő elteltével láttam a filmet is. Tény, hogy a könyv megkapóbb, és kifejezőbb. Mégis...a film negatív kritikái szerintem túlzóak. Hát igen.. olvasni kell a könyvet, hogy utána élvezhessük a filmet. De én úgy tartom,h nem ez az egyetlen ilyen eset.. :o)